اخبار طب ایرانی

ورزش و استراحت درطب سنتی 1

 
- ورزش کردن بلافاصله بعد از غذا خوردن باعث اختلال در هضم غذا شده و ضعف بدن را به همراه دارد. 
 
- قبل از ورزش کردن مدت زمانی را به نرمش اختصاص داد تا اندام‌های بدن گرم شده برای ورزش آماده شوند و در پایان نیز بلافاصله ورزش را قطع نکرده و با کمی نرمش کردن، بدن برای استراحت آماده شود.
 
- ورزش باید به حد اعتدال باشد تا منجر به رشد و تقویت بدن گردد. ورزش معتدل ورزشی است که رنگ چهره را مایل به سرخی گرداند و فرد شروع کند به نفس نفس زدن و عرق کردن. با افزایش سرعت تنفس و شروع شدن تعریق بایستی ورزش به تدریج قطع گردد.
 
ورزش فواید دیگری نیز دارد:
 
- ورزش حرارت ملایم پدید می‌آورد و به بیرون راندن مواد دفعی کمک می‌کند و نمی‌گذارد مواد زائد تجمع یافته و تاثیر بدی روی بدن بگذارد.
- با ورزش مفاصل و عضلات محکم‌تر می‌گردند.
- با دفع مواد زائد از بدن بر اثر ورزش، اندام‌ها برای پذیرش غذا آمادگی بیشتری پیدا می‌کنند.
ویژگی‌ها و شرایط ورزش مناسب
- ورزش معتدل که اعضا و قوا را تقویت می‌کند آن است که پوست، سرخ و تنفس، تند شود و تعرّق ایجاد کند. هرگاه تندی نفس و تعریق به افراط برسد باید ورزش قطع شود، زیرا سبب ضعف قوای بدن می‌گردد.
 - بهترین اوقات ورزش، پس از خروج غذا از معده و کامل شدن هضم معدی است یعنی حدوداً دو ساعت بعد از غذا خوردن. ورزش بلافاصله پس از غذا خوردن مضر است. همچنین ورزش حین گرسنگی نیز توصیه نمی‌شود.
- پیش از ورزش بهتر است مدفوع و ادرار دفع شود.
 - در افراد با مزاج گرم و خشک ورزش‌های سنگین بخصوص در فصل تابستان مضر است و سبب بروز بیماری می‌گردد.
- بهترین زمان ورزش در فصل بهار نزدیک ظهر، در تابستان اول روز و در زمستان آخر روز است.
- شروع ورزش باید با حرکات آهسته باشد و به تدریج حرکات سخت‌تر شوند و به حدی برسد که قوّت فرد ورزشکار می‌تواند تحمّل کند و سپس دوباره به تدریج آهسته‌تر شود تا فرد از ورزش باز ایستد.
- توصیه شده که وقتی ورزش تمام می‌شود فرد به حمام برود و با آب ولرم، چنانچه پوست را خوش آید، خود را شستشو کند و بار دیگر دست و پا و عضله‌های وی را به نرمی بمالند تا باقی فضولات که با حرکت ورزش آمادۀ دفع شده‌اند از منافذ پوست بیرون آیند.
 
اثرات ورزش بر سلامت بدن
- کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های کشنده مانند بیمارهای قلبی، سکته مغزی و سرطان
- کنترل یا پیشگیری از ایجاد بسیاری از بیماری‌ها
- افزایش توانایی روانی
- بهبود وضعیت خواب و افزایش انرژی
- از بین رفتن افسردگی و کنترل اضطراب
- کنترل وزن، افزایش خودباوری، بهبود ظاهر و سلامت
 
منبع : کتاب مبانی طب ایرانی ،وزارت بهداشت
 

ساعت : 13:30 -  روز  : چهار شنبه  - 26 /  4 / 1398 /  شماره خبر : 34 / تعداد نمايش :99

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


 

مسابقه عکس قلب سالم



مسابقه اینترنتی قلب سالم


آموزش تصویری احیای قلب

با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید

 

آموزش پیشگیری سلامت قلب

درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم

اندازهگیری استرس

آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !

 

  

بهینه سازی وب سایت - طراحی پرتال ورود