اخبار طب ایرانی

از دیدگاه طب سنتی :

شش اصل ضروری برای زندگی سالم (1)

عواملی را که مستقیماً بر روی مزاج تأثیر دارند، بشناسید تا بتوانید با دانش کافی مزاج اصلی خود را متعادل و متوازن نگاه دارید و مانع از انحرافات شدید مزاج شوید. البته قطعی و مسلم است که مزاج به علت عوامل متعدد داخلی و خارجی در یک شرایط ثابت نمی‌ماند و انحرافات خفیف آن طبیعی است.

از آنجا که مزاج افراد متفاوت است، کنترل آن نیز از راههای مختلف صورت می‌گیرد. فرد علاقه‌مند به سلامتی لازم است روش نگهداری و استفاده صحیح از بدن خود را به خوبی بیاموزد. اگر مزاج فرد در مسیر انحراف شدید قرار گیرد، فرد باید بتواند مشکل را بیابد و حتی‌المقدور انحراف مربوطه را تصحیح نماید. فقط هنگام مشکلات جدی و بروز بیماری است که فرد باید به حکیم مراجعه نماید. در این مبحث عوامل شش گانه مهمتری که همه انسان‌ها در معرض تأثیرات آن هستند، تحت عنوان: «شش اصل ضروری برای زندگی سالم» از دیدگاه طب سنتی و همچنین چگونگی تأثیر آنها بر مزاج‌های مختلف تشریح می‌شود.

 

شش اصل ضروری شامل مواردی است که همه افراد به طور روزمره با آن برخورد دارند و بدون آنها زندگی مقدور نیست. مدیریت صحیح این موارد از دیرباز مورد توجه دانشمندان طب سنتی ایران بوده است. 1- هوا 2- حرکت و سکون 3 – خواب و بیداری 4- خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها 5- دفع مواد غیر ضروری و حفظ مواد ضروری 6- حالات روانی

 

1- هوا

هوای پاک از دیدگاه طب سنتی ایران هوایی است که آلوده به آلاینده‌های فیزیکی و شیمیایی نباشد. در رابطه با آلاینده‌های فیزیکی، این مکتب معتقد است که هوای خوب، هوایی است عاری از گرد و غبار و بخار و دود؛ به طوری که ستارگان کم فروغ آسمان (ستارگان قدر سوم) به راحتی در آسمان شب دیده شوند. در رابطه با آلاینده‌های شیمیایی هم معتقد است هوای خوب باید دور از درختان گردو و انجیر و محل کشت سبزیجات و داروهایی مانند تره و کرچک و همچنین دور از جنگل‌ها، مرداب‌ها و فاضلاب‌ها باشد. هوای پاک انرژی‌ها را افزایش می‌دهد و سلامتی و نشاط را به ارمغان می‌آورد و هوای آلوده موجب می‌شود انرژی‌های قلبی، مغزی و کبدی کاهش یابد و فرد را مستعد بیماری‌های مختلف می‌نماید. درست است که امروزه زندگی شهری و ماشینی تسهیلاتی برای بشر ایجاد کرده، ولی در مقابل، آلودگی هوایی و صتی را نیز با خود به همراه آورده است و امروز اکثر شهرنشینان مجبورند در هوای آلوده زندگی نمایند. ولی آیا نمی‌توان به صورت هفتگی 2 -1 شب را در خارج از شهرهای بزرگ و در دامان طبعیت تنفس کرد و آیا نمی‌توان ساعتی از روز را به پیاده روی در پارک‌های بزرگ و مناطق با هوای مناسبتر به سر برد؟ آیا نمی‌توان در گوشه محل زندگی چند گیاه و درخت کاشت و به بهبود هوای محیط اطراف خود کمک کرد؟ همان سنت درختکاری که مردم پاک این سرزمین به آن اهمیت خاص می‌داده‌ادن و کاشتن یک درخت در محیط اطراف خود را مانند کاشتن درختی در بهشت می‌دانسته‌اند. آیا نمی‌توانیم فرهنگ کاهش مصرف اتومبیل را از خودمان شروع کنیم؟ آیا نمی‌توان در تعطیلات طولانی‌تر 2 – 1 هفته در دامن کوهستان‌ها و ییلاقات و حتی در دل کویر فرصتی برای ترمیم و بازسازی ریه‌ها و سیستم تنفسی فراهم آورد؟

با تولد نوزاد و انجام اولین دم و بازدم، حیات مستقل انسان بر روی کره خاکی شکل می‌گیرد. بدون هوا انسان قادر به ادامه حیات و استفاده از مواد غذایی و تولید انرژی و حرارت نمی‌باشد و مرگ فرا خواهد رسید. هوایی که در دم و بازدم جابجا می‌شود، مقداری از حرارت اضافی تولید شده را خارج کرده و تعادل حرارتی بدن را حفظ می‌کند. تغییر درجه هوا در اوقات مختلف روز و همچنین در فصول مختلف می‌تواند تعادل بدن را برهم زند. همچنین رعایت مسائل خاص در شرایط مختلف آب و هوایی در حفظ حرارت بدن و نهایتاً سلامتی و پیشگیری از بیماری نقش دارد.

 

2- حرکت و سکون

زندگی، حرکت و حرکت، زندگی است. انسان در هر لحظه، یا در حال انجام حرکات ارادی است و یا حرکات غیر ارادی انجام می‌دهد. بدون این حرکات، حیات، معنای خود را از دست می‌دهد. تمامی حرکات، حرارت را افزایش می‌دهند و موجب کاهش رطوبات بدن می‌گردند و استراحت، ضمن بازگرداندن رطوبت‌های بدن، قوای لازم را برای حرکات بعدی فراهم می‌آورد. انسان بدون حرکات و فعالیت‌های ارادی (مانند راه رفتن، دویدن، سخن گفتن و شنا کردن) دچار مرگ تدریجی می‌شود. خداوند متعال در قرآن کریم، سوره ملک، آیه 15 می‌فرماید: «فامشوا فی مناکبها و کلوا من رزقه»؛ یعنی: «در پستی و بلندی‌های زمین راه بروید و از روزی الهی میل کنید» خوردن بدون فعالیت، زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌هاست. البته حرکت بیش از اندازه به خصوص اگر تکرار شود با مصرف انرژی موجب تخلیله حرارت می‌گردد و در طی زمان، فرد دچار سردی و خشکی و مستعد بیماری‌های سرد می‌شود. افراد مختلف نیازهای متفاوتی به فعالیت و استراحت دارند و رعایت تعادل حرکت و سکون، با توجه به وضعیت مزاجی فرد ضروری می‌باشد افراد صفراوی مزاج بهتر است کمتر فعالیت کنند و استراحت کافی را فراموش ننمایند. بلغمی‌ها باید سعی کنند فعالیت بیشتر داشته باشند تا از تجمع رطوبت‌ها جلوگیری نمایند. برای دموی‌ها، حرکت خوب است و تنبلی را از آنها دور می‌نماید. برای سوداوی‌ها حرکت معتدل مناسب است. در بهار و بخصوص تابستان بهتر است فعالیت را کاهش داد و در پاییز و زمستان حرکت و ورزش را بیشتر نمود. افرادی که رطوبت دارند – یعنی دموی‌ها و بلغمی‌ها – حرکت مستمر و کند برایشان بهتر است ولی افراد دارای خشکی بیشتر، یعنی افراد صفراوی و سوداوی، بهتر است حرکت‌های مستمر و قوی نداشته باشند.

 

3- خواب و بیداری

خواب یک ضرورت زندگی سالم است، ولی میزان آن از فردی به فرد دیگر و در هر گروه سنی متفاوت است. افراد صفراوی و سوداوی حداقل به 6 – 5 ساعت خواب نیاز دارند، در حالی که 7-6 ساعت خواب، نیاز افراد دموی را برطرف می‌کند. این در حالی است که بلغمی‌ها محتاج حداقل 8 ساعت خواب هستند. نوزادان و کودکان و همچنین زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری نیاز دارند. در افراد مسن، استراحت کافی فایده بیشتری دارد و موجب افزایش تری و بهبود خشکی مزاج غالب برای این افراد می‌گردد. خواب، موجب تجدید قوای جسمی و روانی می‌شود و هرکسی بعد از انجام یک دوره فعالیت جسمی و فکری احساس می‌کند به خواب نیاز دارد. خواب، تمامی نیروهای طبیعی شامل هضم، متابولیسم و دفع سموم و قوای مغزی را تقویت می‌کند و موجب تجدید قوای اندام‌های مختلف و ترمیم بافت‌های صدمه دیده می‌شود. به طور کلی، باز گرداندن سلامتی به کشور بدن از فواید خوابیدن است.

وقتی شخصی در خواب، بدون علت مشخص زیاد عرق می‌کند، این امر بیانگر آن است که مایعات هضم نشده زاید بیش ار نیاز بدن، ذخیره شده است. به کمک خواب، این ماد زاید از طریق پوست دفع می‌شوند.

در بدن یک شخص صفراوی، یک دوره خواب طولانی، به علت ایجاد سردی و رطوبت، به کاهش حرارت کمک می‌نماید. برعکس، شخص بلغمی با یک خواب طولانی دچار افزایش خلط بلغم می‌شود.

بهترین زمان خواب، از ساعت 10 شب تا طلوع آفتاب است و تنفس نسیم صبحگاهی انرژی‌های سه‌گانه را افزایش می‌دهد و برای سلامتی ضروری است.

لازم است صرف شام حداقل سه ساعت قبل از خواب صورت بگیرد و فرد، نیم ساعت پس از آن که شام خود را خورد، کمی راه برود.

 افراد سوداوی و بلغمی باید از خوابیدن در روز خودداری کنند. خوابیدن در ساعات پایانی روز مناسب نیست و موجب اختلال در خواب شب می‌شود. خواب بیش از اندازه موجب افزایش سردی و تری شده و به انرژی‌های بدن صدمه وارد می‌کند و اگر برای مدت طولانی این رفتار ادامه پیدا کند، اعمال دستگاه گوارش مختل شده، ذهن سنگین و کسل می‌شود.

بی‌خوابی در ابتدا موجب افزایش حرارت و خشکی می‌شود و در صورت افراط، موجب سردی و خشکی می‌شود و برای بدن‌های خشک؛ یعنی صفراوی‌ها و سوداوی‌ها مناسب نیست.

منبع : پایگاه جامع آموزش و فرهنگ سازی سلامت وزارت بهداشت

ساعت : 8:26 -  روز  : چهار شنبه  - 17 /  5 / 1397 /  شماره خبر : 34 / تعداد نمايش :13

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


 

مسابقه عکس قلب سالم



مسابقه اینترنتی قلب سالم


آموزش تصویری احیای قلب

با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید

 

آموزش پیشگیری سلامت قلب

درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم

اندازهگیری استرس

آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !

 

  

بهینه سازی وب سایت - طراحی پرتال ورود