آموزش

تاثیر روزه داری در کاهش وزن

یکی از عوامل اصلی موثر بر بروز بیماریهای قلبی- عروقی که متاسفانه مرگ و میر بالایی را به خود اختصاص می دهد، چاقی است.در صورتی که BMI/ شاخص توده بدنی((وزن (کیلوگرم) تقسیم بر مجذور قد (سانتی متر))  فرد بیشتر از 25 باشد فرد دارای اضافه وزن و چاقی است و اگر بیشتر از 30 باشد فرد دچار چاقی شدید می باشد.

 برای پیشگیری از چاقی و کم کردن وزن 2 راه اساسی وجود دارد:

              - دریافت کالری و غذای کمتر

              - افزایش سوخت و ساز بدن،ورزش و فعالیت بدنی بیشتر

اکثر متخصصین و صاحب نظران راه اول را سهل تر و قابل دسترس تر میدانند. روزه داری که در درجه اول اطاعت امر الهی و باعث قرب خداوندی است فرصتی مناسب برای کاهش اضافه وزن و تمرین و کنترل دریافت کمتر غذا توسط انسان است به خصوص اینکه این تمرین و تکرار حدود 30 روز ادامه می یابد و از نظر مبانی روان شناسی برای عادی شدن یک رفتار، آن رفتار باید حداقل 27 روز ادامه یابد.

در کسانی که به نحو صحیح روزه می گیرند و دو وعده غذایی نسبتا سبک در سحری و افطار می خورند، روزه سبب کاهش وزن می شود. به بیان دیگر، در هنگام روزه داری کالری دریافتی کمتر از نیاز بوده و بدن برای تامین بقیه آن از چربی ذخیره شده استفاده کرده و وزن کاهش می یابد. اما اگر غذای مصرفی در سحر، افطار و تا هنگام خواب، در حد نیاز بدن و یا حتی بیشتر باشد، افراد به دلیل کاهش فعالیت بدنی، دچار اضافه وزن نیز می شوند. ولی باید به این نکته توجه داشت که اصول تغذیه صحیح جهت دریافت مواد غذایی ضروری مثل ویتامین ها، املاح و .... رعایت شود.

 

یداله رمضانی- عضو هیئت علمی و مدیر گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان

ساعت : 12:23 -  روز  : دو شنبه  - 24 /  4 / 1392 /  شماره خبر : 31 / تعداد نمايش :5227

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


 

مسابقه عکس قلب سالم



مسابقه اینترنتی قلب سالم


آموزش تصویری احیای قلب

با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید

 

آموزش پیشگیری سلامت قلب

درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم

اندازهگیری استرس

آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !

 

  

بهینه سازی وب سایت - طراحی پرتال ورود