آموزش

کمبود پتاسیم و ۶ هشدار جدی آن برای بدن!

به گزارش آوای سلامت به نقل ازreadersdigestهر سلولی دارای یک پمپ سدیم - پتاسیم است که سدیم را از سلول به خارج و پتاسیم را به داخل سلول پمپ می‌ کند، بر همین اساس اگر سدیم از درون سلول به خارج پمپ نشود آب در سلول تجمع یافته و سبب تورم یا پارگی آن می‌ شود. این پمپ برای فعالیت‌ های ماهیچه ‌ای و عصبی اهمیت ویژه ‌ای دارد و به همین علت است که کمبود پتاسیم ابتدا بر ماهیچه‌ ها و اعصاب اثر می‌ گذارد.

در اینجا ۶ نشانه اصلی کمبود پتاسیم بیشتر معرفی شده است:

رژیم غذایی شما رنگارنگ نیست: میوه ھا و سبزیجات غنی ترین منابع پتاسیم ھستند. غذای شما باید رنگین کمانی از مواد غذایی با رنگ ھای متنوع را در خودش جای دھد. اگر محتویات بشقاب شما، تنوع رنگی ندارد یعنی بیشترین غذایی که می خورید، گوشت قرمز و نشاسته تصفیه شده است و پتاسیم کافی در اون وجود ندارد. کسانی که از مواد غذایی تازه استفاده نمی کنند، معمولا کمترین میزان پتاسیم را دریافت می کنند.

احساس ضعف: هر کاری می تواند باعث پایین آمدن سطح انرژی بدن شود. اما اگر با وجود استراحت کافی همچنان احساس خستگی و ضعف داشتید، وقتش است نگاهی به برنامه غذایی خود بیاندازید. خوردن میوه و سبزیجات حاوی پتاسیم کمکتان می کند سرحال بمانید. برای دریافت میزان کافی از پتاسیم باید رژیم غذایی سالم و متعادلی داشت. میزان دریافت پتاسیم توصیه شده در روز برای یک فرد بزرگسال حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلی ‌گرم در روز و منابع مناسب این عنصر شامل میوه ‌ها، سبزیجات، لبنیات و ماهی است. از دیگر منابع پتاسیم می ‌توان به اسفناج پخته، آلوی خشک شده، کدو تنبل و گوجه فرنگی و محصولات کنسروی آن مانند سس گوجه هم اشاره کرد.

فشار خون شما بالا است: عوامل متعددی مثل سابقه خانوادگی، اضافه وزن و مصرف بیش از حد نمک از مواردی ھستند که در افزایش فشار خون نقش دارند. تحقیقات نشان می دھند که کمبود پتاسیم نیز می تواند به پرفشاری خون منجر شود. علت این است که باید بین سدیم و نمک غذا و پتاسیم غذا تعادل برقرار باشد. پس اگر میزان سدیم بالا باشد اما پتاسیم کافی به بدن نرسد، این تعادل بر ھم خورده و فرد به پرفشاری خون مبتلا می شود.

دچار درد، گرفتگی و انقباض عضلانی می شوید: اگر عضلات پاھای شما دچار گرفتگی و انقباض می شود، شاید به کمبود پتاسیم مبتلا باشید. ورزشکارانی که ورزش ھای سخت انجام می دھند و تعریق بدن آنها شدید است، از جمله افرادی ھستند که در معرض این مشکل قرار می گیرند. علت این است که الکترولیت ھای بدن این افراد که پتاسیم ھم جزء آنها است، از طریق عرق به میزان قابل توجھی کاھش پیدا می کند و از دست می رود. سریع ترین راه برای حل این مشکل، استفاده از نوشیدنی ھای ورزشی است که حاوی الکترولیت ھا ھستند. در چنین مواردی، نوشیدن آب ساده، کافی نیست بلکه حتی ممکن است که وضعیت گرفتگی عضلانی بدتر ھم بشود.

دچار تپش ھای شدید قلب می شوید: اگر احساس می کنید که قلب شما سراسیمه می زند و ضربان قلب شما نامنظم شده است، باید ھر چه سریع تر آزمایشات لازم برای شما انجام شوند و در صورت کمبود پتاسیم این مشکل به سرعت برطرف شود.

دچار آکنه می شوید: کمبود پتاسیم می تواند خود را با خشکی پوست، آکنه و یا حتی ناراحتی های گوارشی نشان دهد.

ساعت : 12:4 -  روز  : سه شنبه  - 27 /  4 / 1396 /  شماره خبر : 31 / تعداد نمايش :55

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


 

مسابقه عکس قلب سالم



مسابقه اینترنتی قلب سالم


آموزش تصویری احیای قلب

با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید

 

آموزش پیشگیری سلامت قلب

درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم

اندازهگیری استرس

آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !

از ما بپرسید قلب سالم

سوال از شما، پاسخ از ما

  

بهینه سازی وب سایت - طراحی پرتال ورود