آموزش

برای پیشگیری از لخته شدن خون، 7 گزینه غذایی موثر را فراموش نکنید

ترومبوز ورید عمقی که به دی وی تی معروف است، بیشتر سیاهرگ‌ های اندام تحتانی را درگیر می‌ کند. ایجاد لخته‌ های خونی در مسیر عروق خونی اندام ‌ها، باعث اختلال جریان خون شده و در نتیجه منجر به انسداد نسبی یا کامل عروق خونی می ‌گردد.

به گزارش آوای سلامت به نقل ازeverydayhealthخبر خوب این است که این عارضه قابل پیشگیری و درمان است. یک قدم برای نزدیک شدن به درمان و پیشگیری از این عارضه، تغییرات در رژیم غذایی است. بعضی از مواد غذایی خطر تشکیل لخته خون را افزایش می دهد در حالی که برخی دیگر با کاهش خطر ابتلا به این عارضه در ارتباط است.

آب: کم شدن آب بدن می تواند خود با خطر لخته شدن خون و غلیظ شدن آن رابطه داشته باشد. مطمئن باشید که هیدراته هستید. نوشیدن حداقل شش تا هشت لیوان آب در روز برای پیشگیری از این عارضه ضروری است.

انگور قرمز: مطالعات انجام شده در دانشگاه ویسکانسین، حاکی از آن است که انگور قرمز حاوی فلاونوئیدها برای جلوگیری از لخته شدن خون از طریق ساخت پلاک است.

سیر: سیر خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد و مصرف آن به طور منظم باعث جلوگیری از لخته شدن خون می شود. البته با پزشک تان در مورد میزان مصرف سیر مشورت کنید. اگر شما از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید. چون سیر می تواند با مصرف این داروها تداخل ایجاد کند.

روغن زیتون: یک مطالعه که نتایج آن در مجله تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده، حاکی از آن است که فنول ها در روغن زیتون برای جلوگیری از لخته خون موثر است. علاوه بر این، این روغن علاوه بر اثر حفاظتی بر روی سرخرگ های بدن، چسبندگی پلاکت ‌های ‌خون را به تاخیر می ‌اندازد و مقدار ترومبوکسان را که از عوامل افزایش دهنده چسبندگی پلاکت ‌هاست، کاهش می دهد. نمونه‌ بارز این اثر مفید رژیم غذایی مدیترانه ‌ای است که غنی از زیتون، ماهی، سیر یا حبوبات و سبزی‌ است و به همین علت است که آمار مبتلایان به بیماری‌ های قلبی عروقی در کشورهای حاشیه‌ دریای مدیترانه به کمترین مقدار رسیده است.

کیوی: محققان دانشگاه اسلو ثابت کرده اند در افرادی که روزانه 2 تا 3 عدد کیوی می خورند، فعالیت پلاکت های خون کمتر است و بنابراین این افراد با کاهش خطر ابتلا به لخته شدن خون مواجه هستند. خوردن کیوی همچنین به کاهش میزان کلسترول کمک می کند.

سبزیجات برگ دار: اگرچه این سبزیجات حاوی ویتامین کا بوده و خاصیت رقیق کنندگی خون را دارند، اما اگر شما داروی رقیق کننده خون مانند وارفارین دریافت می کنید، باید برای میزان مصرف این داروها با پزشک تان مشورت کنید. در بسیاری از موارد پزشکان شما را مجاب به اجتناب از مصرف این سبزیجات می کنند.

چای: چای چه به ‌صورت سبز یا سیاه، با دارا بودن ترکیبات مفید و موثر، مانع تجمع پلاکت‌ ها و تولید ترمبوکسان گردیده و قابلیت حل شدن لخته‌ های ایجاد شده را افزایش می‌ دهد. از جمله‌ ترکیبات تاثیرگذار در چای، می ‌توان به کاتچین اشاره کرد که نه تنها هم تراز آسپرین از تجمع پلاکت ‌ها جلوگیری می کند، بلکه از تکثیر سلول‌ه ای ماهیچه ‌ای صاف دیواره‌ شریان ‌ها نیز که تحت کلسترل بد، تولید و منجر به تشکیل پلاک در دیواره‌ سرخرگ ‌ها می ‌شود، تا اندازه‌ ای جلوگیری می ‌کند.

www.everydayhealth.com

ساعت : 9:31 -  روز  : پنج شنبه  - 16 /  10 / 1395 /  شماره خبر : 31 / تعداد نمايش :155

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


 

مسابقه عکس قلب سالم



مسابقه اینترنتی قلب سالم


آموزش تصویری احیای قلب

با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید

 

آموزش پیشگیری سلامت قلب

درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم

اندازهگیری استرس

آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !

از ما بپرسید قلب سالم

سوال از شما، پاسخ از ما

  

بهینه سازی وب سایت - طراحی پرتال ورود