آموزش

آیا کافئین دوست است یا دشمن؟

کافئین انرژی شما را افزایش می دهد. می تواند به شما کمک کند تمرکز کنید، خلق و خوی خود را بهبود بخشید و شاید حتی به شما کمک کند طولانی تر زندگی کنید.
 
اما چقدر  مقدار از آن زیادی  محسوب می شود؟
 
کافئین، یک محرک طبیعی است که در انواع غذاها مانند دانه‌های قهوه، برشگ‌های چای، دانه‌های کاکائو یافت می‌شود. همچنین می توان آن را به صورت مصنوعی به نوشیدنی هایی مانند نوشابه و نوشابه های انرژی زا اضافه کرد. تحقیقات نشان می دهد که حدود 90 درصد از بزرگسالان ایالات متحده هر روز نوعی کافئین مصرف می کنند.
 
یکی از محبوب ترین راه هایی که مردم کافئین  دریافت می کنند، قهوه است. دکتر گرگ مارکوس، رئیس بخش تحقیقات قلب و عروق و استاد پزشکی در دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، می گوید مقالات نشان می دهندکه مصرف قهوه به طور کلی برای سلامتی مضر نیست. اما من مایل نیستم که به کسی توصیه کنم که قهوه بنوشد، در صورتی که این کار را انجام نمی دهد، یا مصرف آن را برای سلامتی ،افزایش دهد.
 
مطالعات نشان داده اند که کافئین می تواند هم مفید باشد و هم مضر. افرادی که به طور منظم قهوه می نوشند ممکن است کمتر به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت، بیماری پارکینسون و برخی سرطان ها مبتلا شوند. چند مطالعه نشان می دهد که احتمال مرگ آنها در اثر بیماری قلبی و سایر بیماری ها کمتر است.
 
طبق گفته سازمان غذا و دارو، 400 میلی گرم کافئین در روز - معادل چهار یا پنج فنجان قهوه - برای بزرگسالان سالم بی خطر در نظر گرفته می شود. یک فنجان چای سبز یا سیاه 30 تا 50 میلی گرم کافئین دارد. نوشیدنی های انرژی زا ممکن است حاوی 40 تا 250 میلی گرم به ازای هر 8 اونس باشد و یک قوطی 12 اونسی نوشابه کافئین دار حاوی 30 تا 40 میلی گرم است.
 
برخی از مطالعات نشان می دهد که می تواند اشتها را کاهش دهد و خطر ابتلا به افسردگی را کاهش دهد. اما دوزهای بالا - 12 فنجان یا بیشتر - می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب در افراد شود، فشار خون را افزایش دهد و منجر به تپش قلب و مشکلات خواب شود. برای افرادی که به طور منظم کافئین مصرف می کنند، قطع ناگهانی مصرف می تواند منجر به علائم ترک، مانند سردرد، خستگی و خلق و خوی افسرده شود.
 
تعیین مقدار بیش از حد ممکن است سخت باشد. مقدار متوسط ​​کافئین برای یک فرد ممکن است برای شخص دیگری مانند دوز بالا باشدو این موضوع به این دلیل است که برخی افراد کافئین را سریعتر از دیگران متابولیزه می کنند. عواملی مانند وزن یک فرد و داروهایی که مصرف می کند نیز می توانند در این امر نقش داشته باشند. نکته پایانی این است که کافئین بر روی افراد متفاوت تأثیر می گذارد.
 
این ترکیب پیچیده است و ما باید بدانیم که نه تنها ممکن است فواید و مضراتی داشته باشد، بلکه ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.
 
نتایج یک بررسی که توسط مارکوس و همکارانش انجام شده نشان می دهد افراد در روزهایی که قهوه می‌نوشیدند، فعالیت بدنی بیشتری داشتند و کمتر می‌خوابیدند. 
 
او گفت افرادی که کافئین را سریع‌تر متابولیزه می‌کنند، نسبت به افرادی که بدنشان کندتر آن را تجزیه می‌کند، مشکلات خواب کمتری داشتند.
 
مارکوس به بیمارانی که مشکل خواب دارند یا ریتم غیرطبیعی قلب را تجربه می کنند، می گوید که ببینند کافئین ممکن است چه نقشی ایفا کند. "من به طور کلی توصیه می کنم که برای بیمارانی که از مشکلات خواب یا تپش قلب رنج می برند معقول است که مصرف کافئین خود را آزمایش کنند. مدتی  کافئین را ترک کنند تا ببینید آیا تفاوتی ایجاد می کند." اما او توصیه ای برای اجتناب از کافئین نمی کند.
 
مارکوس بین کافئینی که مردم از قهوه دریافت می کنند و چای داغ یا سرد فرقی نمی گذارد.او در مورد مصرف نوشیدنی های انرژی زا که معمولاً دارای غلظت بالاتری از کافئین هستند و همچنین شیرین کننده ها یا کربوهیدرات های اضافه شده معتقد است  هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها فوایدی برای سلامتی داشته باشند. تحقیقات نشان داده است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند باعث فعالیت الکتریکی غیرطبیعی در قلب و افزایش فشار خون شوند که برای چندین ساعت ادامه می‌یابد.
 
منبع : دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت

ساعت : 11:16 -  روز  : دو شنبه  - 28 /  6 / 1401 /  شماره خبر : 31 / تعداد نمايش :83

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


 

مسابقه عکس قلب سالم



مسابقه اینترنتی قلب سالم


آموزش تصویری احیای قلب

با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید

 

آموزش پیشگیری سلامت قلب

درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم

اندازهگیری استرس

آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !

 

  

بهینه سازی وب سایت - طراحی پرتال ورود