اخبار قلب

خودمان ازخودمان مراقبت کنیم

دیابت و تغذیه

دیابت و تغذیه

  • تعریف دیابت
  • بیماریی است که در اثر ناتوانی در تولید انسولین، کاهش و یا عدم اثر انسولین در بدن ایجاد می‌شود. مهم‌ترین اصل در کنترل دیابت رعایت رژیم غذایی مناسب می‌باشد. هدف اصلی از رژیم درمانی در بیماران دیابتی، استفاده از مواد غذایی به صورت متعادل است. اصولاً رژیم غذایی‌ای که توسط کارشناسان و متخصصان تغذیه برای افراد دیابتی تهیه می‌شود، دارای اهداف زیر است:
  • رساندن قند خون به سطح طبیعی
  • حفظ سطح چربی‌های خون در حد طبیعی

باید این رژیم غذایی توسط پزشک و یا متخصص تغذیه تعیین شود. اما این بدان معنی نیست که شما باید غذایتان را از دیگر اعضای خانواده جدا کنید، بلکه همه افراد خانواده شما می‌توانند با رعایت این رژیم زندگی سالمی داشته باشند

گروههای موادغذایی

  • گروه نان و غلات
  • که شامل ماکارونی، برنج، غلات و خمیرها می‌باشد. برخلاف عقیده برخی که خوردن این گروه را ممنوع می‌دانند، غلات سبوس دار به آرامی قند خون را بالا می‌برند و برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. 6 تا 11 واحد از غذای مورد نیاز مربوط به این گروه می‌باشد. 46 تا 60 درصد از انرژی مورد نیاز افراد مبتلا به دیابت باید از این گروه تأمین شود.
  • .  2-     گروه سبزیجات
  • این گروه که به سبزیجات غیرنشاسته‌ای معروف هستند شامل سبزی تازه، منجمد شده و کنسرو شده می‌باشد. روزانه باید 3 تا 5 واحد از این گروه را استفاده کنید.
  • 3 -     گروه میوه‌ها
  • شامل کلیه میوه‌های خام، پخته، خشک شده و کنسرو شده می‌باشد
  • 4 -     گروه لبنیات
  • این گروه شامل شیر و ماست می‌باشد و سهم آن در رژیم روزانه 2 تا 3 واحد می‌باشد.
  • کاهش مشکلات خاص بیماران دیابتی
  • به دست آوردن و حفظ وزن ایده‌آل
  • جلوگیری از بروز عوارض و مشکلات ناشی از دیابت
  • شیر یا ماست را به صورت کم چرب استفاده کنید.
  • اگر شما خانم باردار مبتلا به دیابت هستید بیشتر از این گروه غذایی استفاده کنید.
  • 5-     گروه گوشت و جایگزین‌ها
  • این گروه شامل گوشت سفید، گوشت قرمز، مغزهای روغنی (آجیل)، پنیر، سویا و تخم مرغ می‌باشد. دو تا سه واحد در رژیم روزانه سهم این گروه می‌باشد. توصیه می‌شود 15 تا 20 درصد از کالری روزانه خود را از این گروه تأمین کنید.
  • هنگام خرید، کم چرب‌ترین گوشت را بخرید.
  • پوست مرغ را قبل از خوردن جدا کنید.
  • به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ و ماهی و بوقلمون بیشتر استفاده کنید.
  • هنگام پختن گوشت به جای افزودن نمک، از طعم‌دهنده‌هایی مانند آب لیمو و آب غوره استفاده کنید.
  • حتماً سویا را در رژیم غذایی خود جای دهید.
  • چربی گوشت قرمز را قبل از پختن به صورت کامل جدا کنید               
  •   6 گروه چربی‌ها و شیرینی‌ جات                                                       حاوی مقدار زیادی کالری هستند. محدود کردن مصرف این گروه باعث کاهش وزن و کاهش قند خون می‌شود. نیاز روزانه بدن به چربی‌ها یک تا دو واحد است
  • نکات مهم
  • از حجم غذای اصلی بکاهید و به میان وعده اضافه کنید.
  • افراد مبتلا به دیابت باید روزانه 8 لیوان آب بنوشند.
  • افراد مبتلا به دیابت باید روزانه از تمام گروه‌های غذایی استفاده کنند.
  • بهترین میوه برای افراد مبتلا به دیابت خیار است.
  • از روغن‌های مایع مخصوصاً روغن هسته انگور، زیتون و کنجد استفاده کنید.
  • افراددیابتی باید6وعده درروزغذامصرف کنند

ساعت : 9:20 -  روز  : یکشنبه  - 2 /  10 / 1397 /  شماره خبر : 30 / تعداد نمايش :84

درج نظر بینندگان نظرات کاربران فایل مرتبط
  درج نظر بينندگان خبر :

نام:   
ایمیل:  
نظر:    

  نظرات كاربران:


 

مسابقه عکس قلب سالم



مسابقه اینترنتی قلب سالم


آموزش تصویری احیای قلب

با نحوه و چگونگی احیای قلبی آشنا شوید

 

آموزش پیشگیری سلامت قلب

درباره سلامت قلب بیشتر بیاموزیم

اندازهگیری استرس

آیا می توان استرس را اندازه گیری کرد !

 

  

بهینه سازی وب سایت - طراحی پرتال ورود